ریشه کنی 5 بیماری مهم دامی

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تدارک و برنامه‌ریزی ریشه کنی ۵ بیماری مهم دامی به عنوان انفجار خدمتی به دامداران کشور و آرام بخشی به آنها نام برد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور، «سید محمد آقامیری» در پنل تخصصی دامپزشکی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته تهران، خواستار بهره برداری جدی همه مدیران کل دامپزشکی استان ها از آنچه به نمایش گذاشته شده است، شد.  معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت که شخصا از آنچه در نمایشگاه دیده است اطلاعات خوبی کسب کرده و از آن برای بهبود امور سازمان دامپزشکی کشور استفاده خواهد کرد. آغاز جدی روند ریشه کنی کامل 5 بیماری مهم دامی کشور از جمله “آبله، تب برفکی، سیاه زخم، هاری و PPR” در 2 سال آینده است و این اقدام مزایای بسیاری در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خواهد داشت.

آقامیری با اشاره به وجود بیش از 800 بیماری مشترک انسان و دام گفت: مهمترین ماموریت سازمان دامپزشکی پیشگیری، کنترل، مبارزه و ریشه کنی انواع بیماری های طیور، آبزیان، دام و به ویژه بیماری های شایع است. بیماری های انسان و حیوان به نوعی نقاط قوت این سازمان در خدمت ارتقای سلامت عمومی جامعه و مبارزه با بیماری هایی است که جان انسان ها را به خطر می اندازد، بنابراین همکاران ما (دامپزشکان) سربازانی گمنام در خط مقدم مبارزه با انواع بیماری ها هستند. وی بیان کرد: در زمینه پیشگیری، واکسیناسیون و ارتقای آموزش دامداران، عشایر و روستاییان از جمله برنامه های کاری است; با افزایش اطلاعات پرورش دهندگان برای پیشگیری از بیماری ها، تلاش نیروها کاهش می یابد.

آقای میری تصریح می کند: واردات واکسن های دامپزشکی وارداتی محسوب می شود به طوری که 70 درصد واکسن های مرغی وارداتی است. در دولت سیزدهم به دنبال رسیدن به خودکفایی و افزایش خودکفایی در تولید واکسن پرندگان و کاهش واردات این واکسن پرندگان به کمتر از 10 درصد هستیم.

در ادامه خبر ریشه کنی 5 بیماری مهم دامی در مورد بیماری ها صحبت می کنیم.

آبله گوسفند و بز یک بیماری عفونی ویروسی نشخوارکنندگان کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله های داشتی در مناطق اندمیک مشاهده شده است، اما معمولاً در بره ها و بزهای تازه متولد شده کشنده است. زیان اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و سایر ضررهای تولید است.

تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی و گاهی کشنده است که حیوانات اهلی از جمله گاوهای اهلی و اعضای خانواده گاو را درگیر می کند.

سیاه زخم (به انگلیسی: Anthrax) یک بیماری باکتریایی گیاهخواران اهلی (مانند گوسفند، بز و گاو) است. عامل بیماری باسیلوس آنتراسیس است. سیاه زخم یک بیماری همه گیر در میان کشاورزان کشورهای در حال توسعه مانند آفریقا و آمریکای مرکزی است.

هاری توسط تعدادی از لیسا ویروس ها از جمله ویروس هاری و لیسا ویروس خفاش استرالیا ایجاد می شود. این ویروس ها به سیستم عصبی تمایل دارند و با اتصال به گیرنده های سطح سلولی از جمله گیرنده های استیل کولین وارد سلول میزبان می شوند. هنگامی که ویروس وارد سلول های عضلانی یا سلول های عصبی می شود، تکثیر ویروس آغاز می شود.

طاعون پنومونیک یا ppr یک بیماری ویروسی است که توسط موربیلی ویروس ایجاد می شود و ارتباط نزدیکی با ویروس آفت گچی دارد. این بیماری بز، گوسفند و برخی دیگر از نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی مانند شتر را مبتلا می کند. این بیماری اولین بار در سال 1942 گزارش شد.