مراکز بهبود مدیریت دامداری ها

مرکز بهبود مدیریت یکی از سیستم­‌های اطلاعاتی پیشرفته دنیا است. این مرکز متشکل از برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی نظیر نهاد­های تجاری تلقیح مصنوعی، مراکز ثبت شجره، مشخصات دام و مرکز اصلاح نژاد دام می‌باشد.

مرکز بهبود مدیریت یکی از سیستم­‌های اطلاعاتی پیشرفته دنیا است. این مرکز متشکل از برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی نظیر نهاد­های تجاری تلقیح مصنوعی، مراکز ثبت شجره، مشخصات دام و مرکز اصلاح نژاد دام می‌باشد که به شکلی موثر در امور آموزش، هویت گذاری کلیه دام­‌ها (دام­‌های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی)، رکوردبرداری و آزمایش نمونه‌های شیر، جمع آوری و ثبت داده­‌ها و تلقیح مصنوعی با اهداف خاص فعالیت می­‌کند و پس از تجزیه و تحلیل داده­­‌ها و یافتن موانع و مشکلات موجود، از طریق آموزش کارشناسان و بهره برداران، مشاوره تغذیه، بهداشت و بیماری‌های دامی و غیره در جهت رفع کاستی­‌ها ایفای نقش می‌کند. هدف عمده این مراکز دست یابی به توسعه پایدار بخش کشاورزی از طریق  بهینه شدن سود پایدار دامداری­‌ها و کارآفرینی در صنعت دامپروری می­‌باشد.

اهمیت طرح 

افزایش سریع جمعیت و افزایش تقاضا برای مصرف شیر خام و فرآورده­‌هـــــای لبنـی موجب اهمیت روز افزون تولید شیر در سراسر دنیا شده است، با این وجود افزایش تعداد دام در مراتع یا واحدهای دامـداری محدودیت­‌هایی دارد. در شرایط فعلی بخش عمده‌ای از شیر کارخانه‌های لبنیاتی (بالغ بر 52 درصد شیــــر مصرفی) از دامداری­ های روستایی تامین می­‌گردد. با این وجود علیرغم سهم بیشتر دامداری­ های روستایی در زنجیــره تولیــد، این دسته دامــداری‌ها در مقایسه با واحدهـای صنعتی عملکــرد پایین­تــری دارند. بخشـی از عملکرد پایین گله به طور مستقیم به دلیل عدم تطابق کیفیت جیره با ظرفیت تولید حیوان می­‌باشد. در سال­‌های اخیر با بهره گیری از تلقیح مصنوعی و استفاده از اسپرم نژادهای اصیل در دامداری­ های کوچک و سنتی به مرور تغییراتی در پتانسیل تولیـدی دام­ هـا به وجود آمده است، از این رو مدیریت و دیدگــاه تغذیه­ ای قدیمی قادر به پاسخگویی به نیازهـای جدید نمی‌­باشد. بهبود کیفیت مدیریت و تغذیه گله، افزایش تولید دام و به دنبال آن افزایش بهره وری و ســود آوری این واحدها را به دنبــــال خواهد داشت و ضامن حفظ زنجیره تولید و صنایع غذایی انسانی خواهد بود. به این دلیل بهبود روش­ های مدیریتی اهمیت دوچندانی یافته است و زمینه تاسیس مراکزی جهت مدیریت یکپارچه گله‌ها را فراهم آورده است.

مزایای سامانه دامیار

  • در سامانه اطلاعات ميتوانند بصورت يكجا براي تعداد زيادي از شركتها و یا تنوع کاری متفاوت ذخيره و يا ايجاد شوند.
  • متقاضیان می توانند با یک خط ساده اینترنت به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند.
  • ميتوانيم از تبلت ، لپ تاپ ، كامپيوتر عادي و حتي موبايل هاي لمسي براي كار با اطلاعات استفاده كنيم. يعني هر نوع وسيله ايي براي كار مناسب است.
  • مزيت اين روش اينست كه نگهداري و سلامت اطلاعات تضمين شده است و خراب شدن يا ويروسي شدن دستگاه تاثيري بر اطلاعات شما ندارد.
  • مزيت سامانه ، كاهش هزینه مدیریت در گله ها تا یک هزارم می باشد.
  • مزيت سامانه ، فعالیت 24 ساعته متخصصین روی اطلاعات و بدون نياز به حضور متقاضی است.
  • مزيت سامانه ، قدرت مقايسه اعضاي يك مجموعه از 500 ديد مختلف با يكديگر است.
  • مزيت سامانه ، قدرت بررسي يك عضو از 500 ديد نگاه مختلف است.
  • مزیت اين طرح اينست كه به سازمانهای مرتبط اجازه میدهد، جهت کنترل قاچاق دام ، موارد تحقیقاتی ، کارت شیر ، امنیت غذایی ، کد بین المللی دام و … به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

سامانه دامیار

  • طرح سامانه دامیار جهت تجمیع قدرت متخصصان مختلف گاوداری در جهت خدمت به گاوداری های ضعیف پایه ریزی شده است.
  • این طرح سعی می کند تا با پایین ترین هزینه بالاترین کیفیت خدمات تخصصی را به متقاضیان ارائه نماید و ضریب نفوذ مدیریت صحیح را افزایش داده و سود آنها را تضمین کند.
مزایای سامانه دامیار