ایجاد ۱۳ مجتمع جدید دامپروری در استان چهارمحال و بختیاری

به منظور جهش در تولید محصولات پروتئینی مورد نیاز کشور و افزایش بهره‌وری پرواربندی گوسفند روستایی و عشایری؛ عملیات اجرایی ۱۳ مجتمع جدید دامپروری در سال جاری در استان چهارمحال بختیاری آغاز می‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اعلام مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: حداقل سه طرح از این تعداد، طرح‌های بزرگ حوزه دامپروری مگافارم است که در آن از نژادهای مطلوب و باکیفیت دنیا به منظور افزایش تولید در حوزه گوشت قرمز و لبنیات استفاده می‌شود.

وی افزود: برنامه اصلاح نژاد گوسفند لری- بختیاری از دیگر برنامه‌های اصلاح‌ نژاد به منظور جهش تولید است که اصلاح نژاد ۹ هزار راس آغاز شده است.

برزگر گفت: بخش کشاورزی استان ظرفیت‌ها و منابع خدادادی فراوانی دارد که لازم بود با شرایط موجود به منظور رسیدن به هدف شعار ملی جهش تولید و مشارکت مردم، تغییراتی در عملکردهای خود داشته باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد میدان‌های عرضه دام، تاسیس سردخانه‌های زیر صفر برای ذخیره محصولات پروتئینی و ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا در سطح استان جزو ضرورت‌هایی است که برای رسیدن به آنها هدفگذاری مناسبی انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری همچنین تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌ها همانند سامانه‌های نوین آبیاری، ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی و حرکت از کشاورزی گسترده به سمت کشاورزی عمودی و متراکم، ایجاد برنامه الگوی کشت و برنامه کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها، توجه به خاک‌ورزی حفاظتی و افزایش مواد عالی خاک رویکرد دیگر این سازمان برای تحقق شعار سال است.

وی گفت: برنامه‌ریزی مناسب برای تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی در ۱۳ هزار هکتار از حوزه کارون در غرب استان، ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر و افزایش تولیدات کشاورزی استان برای بیش از ۱۰۰ هزار تن را فراهم می‌سازد.

برزگر تصریح کرد: برای این حرکت، با مشارکت بخش خصوصی، بانک‌ها و اعتبارات دولتی، قرارگاه مالی شکل می‌گیرد که کارها در شهرهای فلار، اردل، کوهرنگ و کیار شروع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت مشارکت بیشتر مردم در تصمیمگیری و اجرا افزود: تشکیل اتاق اصناف کشاورزی، صدور پروانه کسب، تشکیل اتحادیه‌های شهرستانی، ایجاد انجمن بادام، شرکت فراگیر گلخانه‌داران، انجمن پیمانکاران گلخانه و ساختارهای مشابه جزو ضرورت‌های سال جاری است.

وی ادامه داد: برنامه‌های برون‌سپاری کارها در حوزه نظارت‌های امور اراضی، مکانیزاسیون ادوات کشاورزی، شیلات، تشکیل اتحادیه با همکاری صندوق حمایت از بخش کشاورزی با ۱۲۰ هزار عضو سرمایهگذار و بهره‌بردار انجام می‌شود.

برزگر با اشاره به این که پرونده رفع تداخلات اراضی کشاورزی و ملی در استان چهارمحال و بختیاری در سال جاری مختومه می‌شود، افزود: سال ۱۴۰۲ از ۸۱۵ پلاک بیش از ۴۰۰ پلاک در کمیسیون رفع تداخلات رسیدگی و مورد تصویب قرار گرفت و حدود ۴۰۰ پلاک باقیمانده دیگر در ۱۰ ماهه سال جاری تعیین تکلیف می‌شود.

لینک کوتاه خبر:B2n.ir/m56408