اسپرم گاو هلشتاین چیست

در مقاله اسپرم گاو هلشتاین چیست، می‌خواهیم شما را با نوعی از نژاد گاو به نام نژاد هلشتاین آشنا سازیم و اینکه چه ویژگی‌های ظاهری و چه مزیتی نسبت به دیگر نژادها دارد.

گاو هلشتاین (Holstein) در آمریکای شمالی و در انگلستان با نام هلشتاین و در ایرلند با نام فریزین (Friesian) شناخته شده است.

نژاد هلشتاین یکی از نژادهای پرورش دهنده گاو شیری است که تقریباً 2000 سال پیش منشأ گرفته است. تاریخچه پرورش این نوع نژاد سالها قبل در هلند شمالی و فریزلند و شلزویگ- هلشتاین و شمال آلمان بازمی گردد.

هلشتاین‌ها به‌سرعت با نشانه‌های رنگی متمایز و تولید شیر فوق‌العاده‌شان شناخته می‌شوند. هلشتاین ها گاوهای بزرگی هستند که الگوهای رنگی سیاه و سفید یا قرمز و سفید دارند.

 

برای مشاهده لیست قیمت اسپرم دامی در اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور بر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید اسپرم گاو هلشتاین با شماره زیر تماس بگیرید.

 02166433597

گاو هلشتاین چقدر شیر می‌دهد

نژاد گاو شیری هلشتاین دارای بالاترین میزان تولید شیر در بین سایر حیوانات شیری در جهان است. به عبارتی، گاو هلشتاین اصل رایج ترین نژاد گاو شیری که به دلیل تولید بالای شیر، به عنوان نیروگاه تولید لبنیات در جهان شناخته می‌شود.

 

در نتیجه، تولید گاو هلشتاین بر صنعت جهانی لبنی تسلط دارد. گاو شیری هلشتاین دارای وزن 680-770 کیلوگرم و قد 145-165 سانتی متر و میانگین تولید شیر 10432 کیلوگرم در هر دوره شیردهی است.

به علت میزان بالای شیردهی در این نوع نژاد است که کارشناسان پرورش دهنده گاو توجه خاصی به این نوع نژاد داشته باشند.

 

نژاد گاو هلشتاین

ویژگی ظاهری نژاد هلشتاین

از نظر فیزیکی، گاوهای هلشتاین حیوانات بزرگی هستند. این نوع نژاد دارای رنگ پوست سیاه-سفید و قرمز-سفید هستند و در موارد نادر رنگ سیاه-قرمز و سفید را دارند. یک گوساله هلشتاین سالم در هنگام تولد حداقل 40 کیلوگرم وزن دارد.

گاوهای هلشتاین روزی 3 بار دوشیده می شوند و سالانه بیش از 33000 کیلوگرم شیر تولید می‌کنند. نژاد غالب در صنعت تولید لبنیات آمریکا گاو شیری هلشتاین هستند.

 

فواید اسپرم گاو هلشتاین

اسپرم گاو هلشتاین بهترین نوع اسپرم گاو در بین اسپرم گاوهای پرورشی است. دلایل محبوبیت گاوهای هلشتاین تولید بسیار بالا، درآمد بالاتر نسبت به هزینه های خوراک، صلاحیت ژنتیکی بسیار بالا و سازگاری با طیف وسیعی از شرایط محیطی است. برای تولید کننده ای که از گاو هلشتاین استفاده می کند، به همین دلایل و ویژگی های منحصر به فرد نژاد هلشتاین است که از هر 10 تولیدکننده لبنی در آمریکا 9 نفر از نژاد هلشتاین استفاده می کنند.

 

با این حال، هلشتاین، در مقایسه با نژادهای طبیعی، در برابر گرما و بیماری ها در مناطق سخت کشاورزی-اکولوژیکی مقاوم نیستند. واکنش آنها به چنین شرایطی کاهش ظرفیت تولید است.

تجربه نشان داده است که آنها توانایی‌های سازگاری متفاوتی را از خود نشان می‌دهند، بنابراین هنگام پرورش باید از نقطه نظر فنی مورد توجه قرار گیرند. در مورد تلاقی با نژادهای طبیعی، گوساله‌ها تحمل گرما بیشتری را نشان می‌دهند و ارقام تولید بالاتری نسبت به تلاقی با سایر نژادها به دست می‌آیند.

اسپرم گاو هلشتاین قرمز

تاریخ نژاد هلشتاین

نژاد هلشتاین (هلشتاین- فریزن) حاصل تلاش مشترک پرورش دهندگان هلندی و آلمانی است که به دنبال یافتن گاوهایی بودند که بتوانند بیشترین بهره را از رژیم غذایی ببرند. با رشد جمعیت جهان، این نژاد به منظور توسعه بازارهای تولید لبنیات از هلند به آمریکای شمالی و جنوبی وارد شد. در گذشته از این نژاد برای شیردوشی در شمال اروپا و برای مصرف گوشت در جنوب اروپا استفاده می شد.

از سال 1945، توسعه دامپروری، به ویژه کشاورزی لبنیات، علاقه زیادی را در اروپا برانگیخت. این نژاد گاو به طور متوسط 11646 لیتر شیر در سال تولید می کند. حدود 3.7 درصد از شیر تولید شده حاوی چربی و 3.1 درصد از شیر این گاو حاوی پروتئین است. هلشتاین‌هایی که سه بار در روز دوشیده می‌شوند، بیش از 32658 کیلوگرم شیر در 365 روز تولید می‌کنند.

وزن گوساله هنگام تولد بین 40 تا 50 کیلوگرم و گاو بالغ بین 680 تا 770 کیلوگرم است. طول دوره آبستنی در این نژاد تقریباً 9 ماه و نیم است و رنگ پوست این گاو سیاه و سفید یا قرمز (قهوه ای) و سفید است و در مواردی رنگی شبیه به آبی نیز مشاهده شد.

گاو شیری هلشتاین

گاو هلشتاین چند سال عمر میکند

تلیسه های هلشتاین را می توان در 15 ماهگی پرورش داد، زمانی که حدود 362 کیلوگرم وزن دارند. مطلوب است که ماده هلشتاین برای اولین بار بین 24 تا 27 ماهگی زایش کنند. حاملگی هلشتاین تقریباً نه ماه است. در حالی که برخی از گاوها ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر عمر کنند، عمر طبیعی یک هلشتاین شش سال است.

اطلاعات نژاد گاو هلشتاین

  • نژاد گاو هلشتاین گوساله های قوی تولید می کنند که با رشد سریع، بلوغ زودرس و مراقبت آسان متمایز می شوند. اگر آنها به خوبی مدیریت شوند، هیچ مشکلی در باروری ندارند.

 

  • آنها خوش اخلاق هستند، به راحتی قابل کنترل هستند و می توانند بدون هیچ مشکلی پایدار شوند.

 

  • آنها همچنین در برابر استرس مقاوم هستند، ذهنیت گله ای از خود نشان می دهند و حیوانات انفرادی نیستند.

 

  • هلشتاین چیزی بیش از یک نژاد شیری است. این حیوان همچنین به عرضه گوشت در سراسر جهان کمک می کند، درصد رشد بالایی در بخش پرواربندی دارد و گوشتی با فیبر خوب تولید می کند. در صنایعی که به طور انحصاری تولید شیر را هدف قرار می دهند، برای داشتن گوشت گوساله با کیفیت بهتر، آنها را با نژادهای گاو تلاقی می کنند.

 

  • تولید بی‌نظیر، درآمد بیشتر نسبت به هزینه‌های خوراک، شایستگی ژنتیکی بی‌نظیر، و سازگاری با طیف وسیعی از شرایط محیطی، چنین شواهد قانع‌کننده‌ای از برتری ژنتیکی، بازار صادراتی فعالی را برای ژنتیک هلشتاین ایجاد کرده است. در حال حاضر، ماده ها و نرهای زنده هلشتاین و جنین و منی منجمد به بیش از 50 کشور صادر می شود و به طور گسترده برای بهبود منابع غذایی خارجی و درآمد تولیدکنندگان لبنی استفاده می شود.
گاو شیری هلشتاین

کاتالوگ اسپرم گاو هلشتاین

کاتالوگ اسپرم گاو هلشتاین می تواند برای گاو نر و ماده ارائه شود، از نظر ژنتیکی صفات مختلف را در زمینه تولید و سلامت حیوانات ارزیابی می کند. از طریق این ارزیابی، پرورش دهندگان می توانند بهترین حیوانات گله را شناسایی کرده و از طریق لقاح مصنوعی هوشمند در هر نسل، سودآوری و کارایی گله را افزایش دهند.

با داشتن کاتالوگ اسپرم هلشتاین یا سایر نژادها، پرورش دهنده می تواند بهترین حیوان را برای اهداف پرورشی بر اساس امتیاز صفات بررسی شده در کاتالوگ انتخاب کند.

سخن آخر

اسپرم گاو هلشتاین بالاترین تولید شیر را در جهان دارد. آنها توانایی موفقیت بی نظیری از نظر ژنتیکی دارند که سقف بیولوژیکی ندارد.

آنها با تمام سیستم های مدیریت و بهره برداری سازگار می شوند. گاو هلشتاین را می توان در علفزارها یا در سیستم های کشاورزی مختلط با چرای دوسالانه نگهداری کرد یا در طول سال پایدار کرد. همچنین مهم نیست که آنها در مناطق مرتفع یا کم ارتفاع نگهداری شوند. هلشتاین نه تنها برای سیستم‌های کشاورزی کم‌هزینه مناسب است، بلکه به‌عنوان گاوهای صنایع لبنی در مزرعه‌ها که مستلزم نگهداری گاوها است، بسیار مناسب هستند.