معرفی اسپرم گاو سیمنتال

در معرفی اسپرم گاو سیمنتال که شما را با ویژگی های ظاهری و رفتاری این نوع نژاد آشنا می کنیم و همینطور مزیت خرید اسپرم گاو سیمنتال و پرورش آن توسط دامداران را بیان می کنیم.

سیمنتال نژادی از گاو است که تاریخچه آن به قرون وسطی باز می گردد. سوابق اولیه نشان می دهد که گاو سیمنتال نتیجه تلاقی بین گاوهای بزرگ آلمانی و نژاد کوچکتر بومی سوئیس است. نام سیمنتال برگرفته از نام منطقه ای است که گاوها برای اولین بار در آن پرورش داده شدند. دره سیمه که در برنر اوبرلند در سوئیس واقع شده است.

نژاد گاو سیمنتال یکی از معروف ترین نژادهایی است که در نقاط مختلف دنیا پرورش داده می شود. به طوریکه در رده گاوهای پرمحصول است که سود خوبی برای پرورش دهندگان به همراه دارد.

گاو سیمنتال را با نام گاو سمینتال نیز می شناسند، که این نوع نژاد جز دومین نژاد بزرگ جهان است.

گاو نژاد سمینتال

معرفی گاو نژاد سیمنتال

گاو سیمنتال با نام علمی Simmental یکی از بهترین گاوهای شیری و گوشتی در جهان است. ابتدا تصور میکردند که نژاد این گاو به کشور آلمان برمی گردد، اما در واقع نژاد گاو سیمنتال متعلق به کشور سوئیس است که در حال حاضر در کشورهای مختلف دنیا پرورش داده می شود.

در اوایل سال 1785، پارلمان سوئیس صادرات دام را به دلیل کمبود منابع حیوانی برای تولید گوشت مورد نیاز جمعیت آن کشور ممنوع کرد و انجمن گاو سیمنتال با گله های سفید و قرمز در سال 1890 تأسیس شد.

خصوصیات اسپرم گاو سمینتال

  • گاو نژاد سمینتال اصل از نظر کارایی و ویژگی ها بعد از نژاد هلشتاین در رتبه دوم قرار دارد.
  • از این نوع نژاد هم برای تولید گوشت و هم برای تولید شیراستفاده می شود.
  • اکثر نژادهای پرورش یافته در ایران فقط در یک دسته گوشت یا شیر دسته بندی می شوند، اما این نژاد در تولید گوشت در مدت زمان کوتاه و تولید شیر روزانه به مقدار زیاد بسیار محبوب است.
  • علاوه بر این هزینه کمتر پرورش این نژاد نسبت به سایر نژادها، مقاومت آن در برابر انواع بیماری های دام و سازگاری با انواع آب و هوا از بهترین ویژگی های این دام است.
گاو سیمنتال

ویژگی های ظاهری نژاد سیمنتال

رنگ سیمنتال از طلایی تا قرمز با رنگ سفید متفاوت است و دارای سر سفید است و اغلب یک نوار سفید روی شانه ها مانند عکس های بالا ظاهر می شود. رنگ بدن این گاو صورتی و سفید با لکه های قرمز رنگ است و بسته به کشور به نام های مختلفی شناخته می شود.

 

این نژاد در فرانسه به نام  “Pie Rouge”و در آلمان بنام “Fleckvieh” نامیده می شود. به طور کلی این گاو دست و پای قوی دارد و در عین حال لگنی پهن دارد و پستان هایش بهترین شکل استاندارد را در بین گاوها دارد.

 

بیشتر آنها دارای رنگدانه در اطراف چشم خود هستند که مشکلات چشمی ناشی از نور خورشید را کاهش می دهد. سیمنتال ها شاخدار یا بدون شاخ هستند. یکی دیگر از ویژگی های بارز این نژاد، سم های بزرگ و سنگین آن است.

 

گاوهای این نژاد اسکلت بزرگ و ماهیچه های خوبی دارند. اندازه ماده ها تقریباً 135 تا 150 سانتی متر و نرها 150 تا 160 سانتی متر است. وزن آنها بسته به کاربردشان متفاوت است و برای ماده ها 900 تا 700 کیلوگرم و برای نرها 1300 کیلوگرم است.

این نژاد به راحتی با شرایط متنوع از مزارع کوچک روستایی گرفته تا دامداری های بزرگ سازگار می شود.

 

سیمنتال ها در سرتاسر جهان به دلیل عملکرد بالای گوشت گاوشان پرورش داده می شوند. ماهیچه های سنگین، طول و اندازه و وزن کلی حیوان برای تولید یک لاشه گوشت قرمز جامد با حداقل چربی زائد ترکیب می شوند.

اسپرم گاو سمینتال

گاو سمینتال در ایران

از آنجایی که نژاد گاو سمینتال بهترین نژاد گاو برای پرورش است، برای اولین بار در سال 1330 دو نژاد گاو سمینتال وارد ایران شد که برای دو رگ گیری و تلقیح مصنوعی با گاوهای شیری گوشتی انجام شد.

ایران یکی از کشورهایی است که به منظور افزایش جمعیت این دام اقدام به واردات این نوع دام و تولید گوساله از این نژاد کرده است.

پرورش دهندگان می توانند با حداقل هزینه ای که برای پرورش صرف می کنند، حداکثر محصول را از تولید شیر بدست آورند و در صورت کشتار یا فروش، به دلیل وزن بالای گاو در فروش سود داشته باشند. این نژاد نسبت به سایر نژادها توانایی زندگی در مناطق مختلف و حتی با غذای کمتر را دارد.

در سال های اخیر گاو نژاد سیمنتال در استان های شمالی و شمالغرب و غرب کشور و همینطور در جنوب و مناطق کویری و مکزی ایران مورد استقبال پرورش دهندگان قرار گرفته است.

simmental cow

ویژگی های رفتاری نژاد سیمنتال

از مزیت خرید اسپرم گاو سیمنتال در مورد ویژگی رفتاری این نوع نژاد است. دامدارانی که به پرورش این نوع نژاد می پردازند بیان می کنند که، ماده های سیمنتال مطیع هستند و شیردوشی بسیار سریع و آسان انجام می شود.

از دیگر ویژگی نژاد گاو سیمنتال این است که، دارای ویژگی های مادری بسیار خوبی هستند و از گوساله های خود به خوبی مراقبت می کنند، ولی در مورد گاو سمینتال نر همیشه باید مراقب رفتار خشونت آمیز آنها بود.

بیشتر بدانید: برای اطلاع از گاو هلشتاین و اسپرم گاو هلشتاین مقاله زیر را مطالعه نمایید.

تولید مثل گاو سمینتال

گاوهای سمینتال زود بالغ می شوند، باروری بالایی دارند، فواصل زایش کوتاه است و فرآیند زایش در این نوع گاو آسان است.

یکی از مزایای قابل توجه این نژاد، سن بالای آن است، چرا که سن گوساله ها در نژادهای مختلف به طور کلی بین 10 تا 12 سال است. گاو ماده سیمنتال علیرغم سن بالایش، ظرفیت به دنیا آوردن 6 شکم را دارد. هر گاو مولد هر سال یک گوساله سالم به دنیا می آورد و این یکی از نقاط قوت این نژاد است.

وزن گوساله ها در بدو تولد بدون جنسیت 40 کیلوگرم و در 4 ماهگی به 100 کیلوگرم می رسد و دوره شیردهی آنها 300 روز است.

گاو سمینتال شیری اصل

گاو سمینتال چقدر شیر می دهد

شیر این نژاد با باکیفیت ترین نوع شیر است که علاوه بر مصرف مستقیم برای تولید لبنیات دیگر مانند ماست، پنیر و … استفاده می شود. درصد چربی شیر این نژاد حدود 4 است که از این نظر بسیار عالی است. میزان شیر تولیدی در دوره شیردهی 4082 کیلوگرم است که نسبت به یک نژاد معمولی بسیارمناسب است.

یکی از ویژگی های این نژاد این است که از نظر سلامت پستان در رتبه بالایی قرار دارد و میانگین تعداد سلول های سوماتیک در تمام دوره های شیردهی کمتر از 18000 است.

تلقیح مصنوعی اسپرم گاو سمینتال

از آنجایی که جمعیت زیادی از این نژاد در کشور وجود دارد، بنابراین می توان با استفاده از روش هایی مانند تلقیح مصنوعی، گوساله های خوبی از این نژاد تولید کرد. در حال حاضر مراکز مختلفی وجود دارد که چندین هزار دوز اسپرم از این نژاد را برای تلقیح مصنوعی تولید می کنند. دامدارانی که مایل به داشتن گوساله از طریق لقاح مصنوعی از اسپرم گاو سیمنتال هستند می توانند با مشاوره با کارشناسان در اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام و خرید اسپرم گاو سیمنتال این کار را انجام دهند.

گاو سیمینتال

مزایای دو رگ گیری با استفاده از نژاد گاو سیمنتال

گاو نژاد سیمنتال با توجه به تجربیات به دست آمده در دورگ گیری بسیار موفق است. تلقیح مصنوعی نژاد سیمنتال قابلیت سازگاری در شرایط گرم و مرطوب را نسبت به دیگر گاوهای شیری دارند.

این نژاد برای اصلاح نژاد به خصوص با گاو هرفورد ایده آل است. در مناطق نیمه گرمسیری، از طریق تلاقی با نژادهای بومی (به عنوان مثال: برهمن، زبو)، گوساله های هیبریدی نرخ سود عالی و توانایی مقاومت در برابر فشارهای محیطی را نشان داده اند.

خواص اسپرم گاو سیمنتال

  • باروری بالا و طولانی مدت
  • طول عمر
  • سهولت زایمان
  • فواصل کوتاه بین زایمان
  • توانایی مادری عالی
  • قابلیت چرای خوب
  • بلوغ زودرس
  • نرخ رشد خوب
  • آسان برای استفاده
  • تبدیل خوراک و کارایی
  • یکنواختی در نوع و رنگ

میزان خوراکی گاو شیری سیمنتال

میزان خوراک مصرفی هر گاو شیری سیمنتال 20 تا 25 کیلو خوراک در روز است و برای تهیه شیر مناسب باید درصد پروتئین آن بالا باشد. البته این مقدار در شرایط محیطی مختلف متفاوت است و امکان دارد مقداری بیشتر یا کمتر باشد.

قیمت گوساله نر سیمنتال

گوساله نر سیمنتال یکی از محبوب ترین انواع دام برای پرورش و کشتار است. گوساله های نر برای دو منظور خریداری می شوند. پرورش دهندگان از این حیوان برای بلوغ و تولیدمثل استفاده می کنند. از سوی دیگر، برخی افراد با هدف استفاده از گوشت و ذبح آن، این نوع حیوان را خریداری می کنند، زیرا وزن آن نسبت به ماده بیشتر است و در نتیجه بازدهی لاشه گوشت بالاتر خواهد بود.

 

نژاد سیمنتال

خرید اسپرم گاو سیمنتال

حال تا اینجا که در مورد نژاد گاو سیمنتال و مزیت آن آشنا شدید، برای خرید اسپرم گاو سیمنتال و تلقیح مصنوعی می توانید با کارشناسان در اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور تماس گرفته و محصول مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره زیر در اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور تماس بگیرید.

 

شماره تماس:

02166433597

 

سخن آخر

در مقاله معرفی اسپرم گاو سیمنتال در مورد تاریخچه این نژاد و ویژگی این نوع گاو را بیان کردیم. گاو نژاد سیمنتال در هر آب و هوایی سازگار است و هم می توان از شیر گاو استفاده کرد و هم میتوان به منظور استفاده از گوشت گاو دام را پرورش داد.