بازار گوشت روی موج قرمز

طبق بازار گوشت قرمز هر کیلو گرم شقه و سردست گوسفند ۶۲۰ تا ۶۵۰، راسته ۶۳۰، ران و کف دست ۸۵۰، راسته و فیله تازه بدون استخوان ۹۲۰، گوشت چرخ کرده ۲۷۵ تا ۵۰۰ هزار تومان در حال فروش است.

به نقل از خبرگزاری مهر، رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی، جزئیات تغییرات را ممکن می‌کند و در این راستا سال گذشته بازار گوشت قرمز نوسان قیمتی بسیاری داشت.

علت نوسان قیمت در بازار گوشت

سال گذشته، یکی‌دو هفته پیش از اعیاد قربان و غدیر خم (خرداد و تیر ۱۴۰۲) افزایش نرخ گوشت قرمز روی دور تند قرار گرفت؛ به طوری که تیر و مرداد نرخ گوشت گوساله از گوسفند هم پیشی گرفت. علت، کمبود دام و کشتار دام سنگین از سوی برخی مناطق ایران در این ایام بود.

از سوی دیگر، به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، اتفاقی که در اواخر سال ۱۴۰۱ رخ داد نتیجه آن در نیمه دوم سال گذشته بازتاب پیدا کرد؛ البته ریشه موضوع به عملکرد سال‌های قبل تر و به حدود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برمی‌گردد.

سامانه بازارگاه راه‌اندازی شد و برای نهاده دامی سهمیه ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته نشد. حتی این موضوع برای پروار بندها هم منتفی شد؛ بنابراین قیمت تمام شده گوشت از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بالا بود چون دامداران نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کردند. در مقابل شاهد قیمت دستوری بودیم.

افشین صدر دادرس در ادامه توضیحات گفت، در این دوره تولید دام زیاد بود و بازار تقاضا هم تغییری نداشت؛ از این رو قیمت تمام شده خودش را نشان نمی‌داد. در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ دو اتفاق این چالش را بر ملأ کرد؛ نخست صادرات بی موقع بود که مجوز آن را وزارت جهاد کشاورزی صادر کرد به این ترتیب تعدادی دام از کشور خارج شد. دوم، تعداد بالایی دام از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شد و قرار بود دو ماه بعد پول آن پرداخت شود که این پول با ۱۰ تا ۱۱ ماه تأخیر انجام شد.

در ادامه این روند، تعداد دام کاهش پیدا کرد زیرا تأخیر در پرداخت پول دام، مشکل تولید را حادتر کرده و بخش زیادی از دامداران از چرخه تولید خارج شدند.

تیر خلاص به این بازار بیمار حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ۱۴۰۱ بود. قیمت نهاده‌های دامی ۶ برابر شد. به این ترتیب پیش از این که عرضه زیاد دام قیمت تمام شده را در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ نشان نمی‌داد، با کاهش جمعیت دامی سال ۱۴۰۲ نمود پیدا کرد.

قاچاق بلای خانمان‌سوز اقتصاد

در این راستا نباید از پدیده قاچاق هم غافل بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور درباره پیشی گرفتن قیمت گوشت گوساله نسبت به گوسفند عنوان کرده که یکی از دلایل به کمبود نقدینگی دامداران و عدم پرواربندی دام بر می‌گردد.

مجتبی عالی با اشاره به آمار قاچاق دام هم اظهار کرده، بر اساس آمار به دست آمده از کشور مقصد این دام‌ها، روزانه ۴ تا ۵ هزار دام سبک از کشور به مقصد بندر خصب عمان قاچاق می‌شود. در این بخش، دام سنگین از مرز عراق قاچاق شده که آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

لینک کوتاه خبر:B2n.ir/k75562