تولید بیش از 25 میلیون تن علوفه به طور سالانه در کشور

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: سالانه بیش از ۲۵ میلیون تن محصولات علوفه‌ای در سطح کمتر از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور تولید می‌شود.

به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ از قزوین، فرامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر امورغلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی ‌اظهار کرد: سالانه تولید بیش از 25 میلیون تن علوفه‌ در سطح کمتر از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور صورت می گیرد.

کریمی ادامه داد: حدود 80 میلیون تن خوراک دام و علوفه در کشور مصرف می‌شود که در محصولات آب‌بر ذرت و کنجاله واردکننده هستیم که باید برنامه‌ریزی برای کشت محصولات جایگزین علوفه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در طرح جهش تولید در دیم‌زارها 2.7 درصد سطح زیرکشت دیم کشور معادل 160 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات علوفه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود به 300 هزار هکتار برسد.

این مسئول خاطر نسان کرد: 70 درصد سطح زیرکشت محصولات علوفه‌ای، محصولات تابستانه است که با توجه به کمبود منابع آبی باید کشت محصولات را از تابستانه به پاییزه و زمستانه تغییردهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وضعیت بارندگی در کشور مناسب نیست چرا که کاهش بارندگی موجب کاهش تولید و عملکرد می‌شود؛ بنابراین تولیدکنندگان باید به اهمیت بهره‌وری و کشت محصولات کم‌آب‌بر علوفه‌ای توجه داشته باشند.

کریمی در پایان تاکید کرد: باید به سمت ایجاد تنوع درکشت انواع محصولات علوفه‌ای کم‌آب‌بر حرکت کرده و کشت چغندر علوفه‌ای، سورگوم دانه‌ای، ارزن، جو و تریتیکاله، قصیل و باقلای علوفه‌ای ‌در دستور کار قرار داد.

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم