صنعت دامپروری استان اردبیل نیازمند ۱۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: صنعت دامپروری استان اردبیل از جمله واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارند.

نوبخت اژدری روز شنبه در جلسه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل افزود: دامداران بعد از آزادسازی نرخ ارز ترجیحی با مشکل مواجه شدند به طوری که در حال حاضر واحدهای دامداری در تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه هستند و امسال هم تسهیلات قابل توجهی به واحدهای دامداری پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه کشتار دام در استان اردبیل ۳۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: از ۶۲۸ واحد دامداری صنعتی استان ۲۲۵ واحد فعال و بقیه غیرفعال است که در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز از این تعداد ۲۴۲ واحد قابل احیا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: اگر دنبال حفظ و ارتقای امنیت غذایی هستیم باید تمامی اهتمام خود را به تولید محصولات کشاورزی ارگانیک معطوف کنیم و سلامت جسمی مصرف کنندگان را نیز یکی از راهکارهای دستیابی به امنیت غذایی بدانیم.

اژدری با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مسائل مهم در جوامع امروز است، افزود: امنیت غذایی به معنای تضمین دسترسی همه افراد به غذاهای سالم، با کیفیت و قابل اطمینان است.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان به عنوان قطب کشاورزی کشور گفت: سطح زیر کشت اراضی کشاورزی اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار است که از این میزان ۲۲۵ هزار به صورت آبی، ۵۱۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۴۰ هزار هکتار باغات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: سالانه در استان اردبیل سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی تولید می‌شود.

اژدری ادامه داد: علاوه بر این تعداد دام‌های سبک و سنگین در استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس است که سالانه ۲۴۵ هزار تن شیر خام و ۲۸ هزار تن گوشت قرمز و ۵۰ هزار تن گوشت سفید تولید می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در استان ۵۳۴ واحد مرغداری فعال است که ۱۲ میلیون قطعه ظرفیت دارند و سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون جوجه یک‌روزه و همچنین ۶ هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ خوراکی در این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: مجموع کل تولیدات دامی این استان ۳۳۷ هزار تن است که همین ویژگی، این استان را به قطب کشاورزی و دامپروری کشور تبدیل کرده است.

وی افزود: همچنین در حال حاضر تعداد ۵۰۰ واحد استخر پرورش ماهی در استان فعال است که سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن تولید دارند.

لینک کوتاه خبر:B2n.ir/g82256