دستورالعمل مربوط به تهیه اخبار استانی اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور

تهیه و تنظیم اطلاعات و اخبار از آنچه در استان در ارتباط با فعالیت های اتحادیه سراسری صورت می گیرد، از دستورالعمل کلی تهیه اخبار استانی است.

روش های مختلف تهیه خبر

  • حضور در محل وقوع رویداد
  • بهره گیری از بیانیه ها و اطلاعیه ها
  • رسانه
  • رابطان خبری

قواعد کلی در تهیه خبر

در دستورالعمل مربوط به تهیه اخبار استانی بیان شده، برای تهیه خبر، تهیه کننده خبر علاوه بر درک اهمیت مفاهیم اساسی در خبرنویسی باید قواعد کلی و مهم و ضروری را در اصول خبرنویسی رعایت کنند. اصول مهم در خبرنویسی شامل کوتاه نویسی، تازگی مطالب، پرهیز از تکرار، سابقه خبر، درست نویسی و.. می باشد که با رعایت این موارد می توان بهترین اخباررا تهیه و تنظیم کرد.
در کوتاه نویسی خبرنگاران باید اطلاعات مهم را در کوتاه ترین جمله و واژه ارائه دهند تا افراد در کم ترین فرصت بیش ترین استفاده را از مطلب نوشته شده ببرند. خبر همیشه باید تازگی خود را حفظ نماید و نکات جدیدی را دربرداشته باشد.خبرنگار باید از تکرار مطالب خودداری کند. تازگی و اهمیت سرعت از وظایف مهم و ضروری حرفه خبرنگاری می باشد اما نباید سرعت در کار را توجیهی در بی دقتی نگارشی خود قرار دهد .
در نگارش اخبار نباید از پاراگراف های تکراری استفاده کرد و بندها را با عبارت تکراری شروع کرد. از ویژگی های اخبار خوب هماهنگ بودن بخش های مختلف خبر با یکدیگر می باشد، ارتباط میان اجزای مختلف خبر مخاطب را جذب خواهد کرد.

اصول اولیه و ضروری در خبر نویسی، درست نویسی خبر می باشد.دقت در نوشتن صحیح کلمات و جمله ها از لحاظ املایی و دستور و نگارشی بسیار اهمیت دارد. وجود غلط املایی در مطالب خبری به هیچ عنوان قابل پذیرفتن نیست و وجود غلط املایی در خبر برای مخاطب کم سوادی نویسنده و بی اعتباری رسانه را به همراه دارد .
به طور کلی برای تهیه خبر، خبرنگاران ابتدا باید از صحت خبر اطلاع دقیق داشته باشند و از انتشار اخبار دروغ و نامعتبر جدا خودداری فرمایند. در کنار آن خلاصه نویسی و نوع نگارش متن خبری از اهمیت خاصی برخوردار است که خبرنگاران بایستی به آن توجه کنند.

ساختار کلی و قالب شکلی تهیه یک خبر رسمی

  •  تیتر در خبر رسمی
    تیتر یا عنوان خبر، به خاطر موقعیت و برجستگی خاصی که دارد اولین چیزی است که رسانه ها و مخاطبین، هنگام مواجه با خبر رسمی آن را مطالعه می کنند. خیلی از مردم و حتی بسیاری از خبرنگاران فقط در مواجهه با تیتر و با تکیه بر آن تصمیم می گیرند که یک خبر را مطالعه کرده و یا از آن رد شوند. به این خاطر، تردیدی نیست که تیتر مهم ترین بخش خبر رسمی به شمار می رود.
  • رو تیتر در خبر رسمی
    بعضی ها یک رو تیتر به خبر خود اضافه می کنند. رو تیتر یک جمله اضافی است که جزیئات دیگری از ارزش های خبری را به خبررسمی اضافه می کند. رو تیتر به همراه تیتر، هدف مشترکی را دنبال می کند. این جمله اضافی، به تیتر کمک می کند که با ایجاد جذابت های مضاعف، حلقه اتصال بین خبر رسمی و رسانه مخاطب محکم تر شده و یا حلقه ایجاد شده توسط تیتر به وسیله زیر تیتر تقویت شود.
  • پاراگراف آغازین (لید) در خبر رسمی
    پاراگراف ابتدایی بعد از تیتر، دومین عنصر مهم و حیاتی در ساختار یک خبر رسمی است. پاراگرف اولیه نیز درست مانند تیتر، ماموریت دارد با ارائه اطلاعات و جزئیات مهمی از رویداد مورد نظر، توجه مخاطب را جلب کرده و آن را در جریان و پروسه مطالعه خبر رسمی نگه دارد . شاید بتوان این طور گفت که پاراگراف اولیه حکم یک خلاصه مفید و مختصر از کلیات محتوای خبر رسمی را دارد.
  • بخش اصلی در خبر رسمی
    بخش اصلی خبر رسمی یا Body ، شامل پاراگراف هایی است که شاکله اصلی خبر رسمی را تشکیل داده و خوراک اصلی خبری را به مخاطب ارائه می کنند .
    در این بخش به طور متعارف، سه یا چهار پاراگراف قرار دارد که در نهایت اطلاعاتی را به خواننده منتقل می کند. به وسیله این اطلاعات خواننده متوجه می شود، خبررسمی مورد نظر درباره چه چیزی سخن می گوید.
    توجه به این مساله بسیار مهم است که هر پاراگراف باید بر مبنای پاراگراف های قبلی خود بنا نهاده شود. در عین حال تمام پاراگراف های یک خبر رسمی باید در کلیت خود بتوانند ساختار کلی خبر رسمی، اعم از تیتر و پاراگراف اولیه را پشتیبانی کنند.

فرمت ارسال خبر

1 -فونت روتیتر: Lotous 12
2 -فونت تیتر: Titr 18
3 – فونت لید: Zar 14
4 – فونت متن اصلی خبر: Lotus 14
5 – تعداد کاراکتر خبر : حداقل 500 لغت
6 – به همراه خبر حتما یک تصویر با کیفیت مناسب (حداقل 150 کیلوبایت و بصورت شفاف) ارسال گردد.

میزان تولید خبر با توجه به پتانسیل های استانی

ردیفگرید (با توجه به پتانسیل استان)نام استانحداقل تولید خبر در ماه
1Aفارس، اصفهان، آذربایجان غربی خراسان رضوی، خراسان شمالی،
سمنان، خوزستان، کرمانشاه، کرمان، تهران، لرستان، بوشهر، مرکزی،
همدان
4
2Bگلستان، مازندران، قزوین، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و
بختیاری، جنوب کرمان، گیلان، البرز، آذرباجان شرقی، ایلام، زنجان
2
3Cقم، هرمزگان، کردستان، یزد، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد،
اردبیل
1

برای دریافت pdf دستورالعمل مربوط به تهیه اخبار استانی بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

دستورالعمل مربوط به تهیه اخبار استانی اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور