معرفی اسپرم گاوی

با پیشرفت علم و تکنولوژی در همه زمینه ها تغییراتی ایجاد شده است از جمله صنعت دامداری و دامپروری از روش سنتی به شیوه مدرن تغییر کرد.

در روش مدرن با استفاده از تلقیح مصنوعی گاو و با خرید اسپرم دامی، باروری را در گاوها افزایش دادند و همینطور شیردهی نیز افزایش یافته است.

کارشناسان علوم دامپروری بر این باورند که لقاح مصنوعی یکی از پیشرفت هایی است که در عصر حاضر می تواند کمک شایانی به دامداران کند. استفاده از گاوهای برتر برای افزایش انتقال قدرت تولید، کنترل بیماری و از همه مهمتر اصلاح گله های بی شمار، تماماً به دلیل لقاح مصنوعی است.

برای اینکه نتیجه مؤثری در اصلاح نژاد دام داشته باشید اسپرم با کیفیت را انتخاب نمایید. اصلاح نژاد و افزایش بهره وری از تولیدات دامی بهترین راه مقابله با خطر گرسنگی و کمبود غذا است و کار برای افزایش تولید و پرورش گاوهای پرمحصول در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا آغاز شده است.

در ادامه به معرفی اسپرم گاوی می پردازیم. ابتدا به سوال اسپرم گاو چیست پاسخ می دهیم و در ادامه به انواع اسپرم گاو اشاره می کنیم.

برای مشاهده صفحه محصول اسپرم دامی بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

اسپرم گاوی چیست

ابتدا سوالی که پیش می آید این است که اسپرم گاوی چیست و چطور به دست می آید. اسپرم گاو از منی گاو نر به دست می آید، اسپرم ها سلولهایی هستند که در داخل لوله های اسپرم ساز بیضه دام تولید می شود.

کیفیت اولیه اسپرم توسط حیوان نر تعیین می شود که حتی با استفاده از بهترین روش های پردازش نیز نمی توان آن را بهبود بخشید. با این حال، کیفیت اسپرم را می توان به دلیل جمع آوری نامناسب کاهش داد.

 

اسپرم گاوی چیست

 

مقدار اسپرم گاو

64 تا 74 روز طول می کشد تا اسپرم تشکیل شود و 14 تا 18 روز طول می کشد تا اسپرم به طور کامل به لوله خروج منی منتقل شود. توجه داشته باشید که هرچه قطر بیضه گاو بزرگتر باشد، تعداد اسپرم بیشتر می شود، به این معنی که گاوهای مسن تر از گاوهای جوان، اسپرم بیشتری تولید می کنند.

 

روش جمع آوری اسپرم گاوی

روش های مختلفی برای جمع آوری مایع منی ابداع شده است که بسته به امکانات موجود می توان از آنها استفاده کرد، از جمله:

  • استفاده از واژن مصنوعی و تحریک دام
  • استفاده از واژن مصنوعی و تحریک دام با دستگاه الکتریکی
  • جمع آوری منی از مهبل حیوان ماده

 

جمع آوری منی گاو

 

فروش اسپرم گاو

فروش اسپرم گاو در اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور زیر نظر کارشناسان دامپروری صورت می گیرد. می توانید با تماس با کارشناسان اتحادیه در مورد نحوه سفارش مشاوره دریافت کنید.

انواع اسپرم گاو

اسپرم گاو انواع مختلفی با توجه به نژادهای گاو دارد. در ادامه معرفی انواع اسپرم گاو به نژادهای مختلف اشاره می کنیم.

  • اسپرم گاو نژاد هلشتاین

نژاد هلشتاین از گسترده ترین نژاد گاوهای شیری است. به دلیل تولید بالای شیر به عنوان موتور تولید شیر در جهان شناخته می شود.

اسپرم گاو هلشتاین بهترین اسپرم گاو شیری است.

رنگ آن سیاه-سفید یا قرمز-سفید است، منشأ  نژاد این دام هلند است، اما به اکثر نقاط گسترش یافته است. نژاد هلشتاین دارای وزن 680-770 کیلوگرم  و ارتفاع 145-165 سانتی متر و میانگین تولید شیر 10432 کیلوگرم در هر دوره شیردهی است.

 

نژاد گاو هلشتاین

 

  • اسپرم گاو نژاد سیمنتال

اسپرم گاو سیمنتال که گاهی با نام سمینتال نیز معرفی می شود، که نام سیمنتال برگرفته از نام منطقه ای به نام simme در berner oberland است. نزاد سیمنتال ترکیبی از چند نژاد گاو اروپایی است.

نام این نژاد به طور خاص در سوئیس به عنوان سیمنتال، در آلمان و اتریش به عنوان Flekoye و در فرانسه به عنوان Pieroge استفاده می شود. رنگ این نژاد از سفید-طلایی تا سفید-قرمز متغیر است و دارای رگه های سفید است. قد نژاد سیمنتال حدود 135-160 سانتی متر است، وزن آن بسته به شرایط پرورش می تواند 700-900 کیلوگرم باشد و امکان دارد وزن گاوهای نر این نژاد به 1300 کیلوگرم برسد.

در طول اولین شیردهی، یک گاو سیمنتال می تواند حدود 6000 کیلوگرم شیر تولید کند، در حالی که شیردهی بعدی او می تواند به حدود 9000 کیلوگرم برسد. ترکیب شیر این گاوها حدود 3.7 درصد پروتئین و 4.2 درصد چربی است.

کارشناسان دامپروری از نژاد سیمنتال با هدف تولید حداکثری شیر و همینطور تولید گوشت گاو با صرف هزینه بهینه استفاده کرده اند.

این نژاد دارای واسطه ژنتیکی متعادل، بسیار عضلانی و مقاوم در برابر شرایط محیطی است. این نژاد را می توان در گله های روستایی و همینطور دامداری صنعتی به راحتی نگهداری کرد.

 

نژاد گاو سیمنتال

 

به گفته پرورش دهندگان، گاوهای ماده سیمنتال مطیع هستند و شیردوشی بسیار سریع و آسان انجام می شود، دارای ویژگی های مادری بسیار خوبی هستند و از گوساله های خود به خوبی مراقبت می کنند. در مورد گاو نر سیمنتال دارای رفتار خشونت آمیز هستند.

 

  • اسپرم نژاد جرزی

نژاد جرزی سومین نژاد بزرگ گاوهای شیری در جهان است. شیر نژاد جرزی به دلیل کیفیت بالا و غنی بودن از پروتئین، مواد معدنی و عناصر کمیاب در سراسر جهان بسیار محبوب است.

این نژاد در اوایل سال 1771 در انگلستان شناخته شد و در دهه 1850 به آمریکا آمد. به دلیل سازگاری با طیف گسترده ای از دما و شرایط جغرافیایی، گله های جرزی را می توان در کانادا، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و ژاپن مشاهده کرد. تولید شیر این نژاد در مقایسه با سایر نژادهای شیری مانند هلشتاین، براون سوئیس، شورتورن و … بسیار کمتر است.

 

نژاد گاو جرزی

 

ویژگی های ظاهری این نژاد معمولا قهوه ای روشن با بینی سیاه و پوزه سفید است. دارای سم های سیاه و بسیار سختی است که آن را در برابر لنگش مقاوم می کند. نژاد جرزی از نظر اندازه نسبتا کوچک است و وزن آن حدود 400 تا 450 کیلوگرم است.

از ویژگی های رفتاری این نژاد جرزی ماده این است که دارای خلق و خوی بسیار آرام است. از نظر قیمت شیر جرزی در بسیاری از بازارها نسبت به سایر نژادها قیمت بالایی دارد.

 

  • اسپرم نژاد براون سوئیس

این نژاد یکی از بهترین نژادهای آمریکایی است که در قرن بیستم، به عنوان یک نژاد جهانی شناخته شد. براون سوئیس پس از هلشتاین در بین نژادهای گاو شیری از نظر تولید شیر در رتبه دوم قرار دارد.

رنگ‌بندی این نژاد شامل خاکستری، قهوه‌ای، برنزی و سفید است. ویژگی گوش‌های گاوهای نژاد براون سوییس این است که بلند، بزرگ و کرکی هستند.

وزن ماده های نزاد براو سوئیس حدود 600 کیلوگرم و وزن نرها 900 کیلوگرم است.

شیر این نژاد دارای میانگین چربی شیر 4% و میانگین پروتئین شیر 3.5٪  است. سن بلوغ برای واکسیناسیون 11 ماه و مدت زمان بارداری 9 ماه است.

 

  • اسپرم نژاد مونت بیلیارد

منشا این نژاد از فرانسه می باشد و اجداد آنها گاوهای برنویی هستند. نژاد مونت بیلارد را در سراسر جهان به عنوان یک نژاد شیری سنگین وزن می شناسند. نام آنها قبلاً گاو الساتی بود، اما در حدود سال 1800 پس از میلاد به دلیل منشاء این نژاد، نام آنها به Mont Belliard تغییر یافت.

از ویژگی ظاهری گاو نزاد مونت بیلیارد می توان  به رنگ آنها اشاره کرد که معمولاً سفید و قرمز است و دارای یک سری رنگ سفید است. این نژاد دارای بازوها و پاهای قوی و سینه قوی است.

اگرچه از نظر تولید شیر به اندازه هلشتاین نیست، اما از نظر وزن رقیب قدرتمندی برای هلشتاین است. میانگین وزن این نژاد حدود 700 کیلوگرم است در حالی که گاوهای نر 1200 کیلوگرمی از این نژاد گزارش شده است.

گاوهای مونت بیلیارد به طور متوسط ​​در هر دوره شیردهی بیش از 6000 کیلوگرم شیر تولید می کنند و شیر آنها بسیار مورد توجه است و اغلب در تهیه پنیرهای معروف جهان مانند Emmental و Gruyère استفاده می شود.

 

گاو نژاد مونت بیلیارد

 

تفاوت اسپرم گاو خارجی و اسپرم گاو ایرانی

روش جمع آوری اسپرم در اسپرم گاو خارجی و اسپرم گاو ایرانی مشابه است. تفاوت دو اسپرم در اسپرم های پروف شده گاو است. یعنی متخصصان به این نتیجه رسیدند که اسپرم در 5 تا 7 سال باعث افزایش باروری، شیردهی و … می شود. در غیر این صورت تفاوتی بین اسپرم غیرپروف شده ایرانی و خارجی وجود ندارد.

حال در مورد ویژگی هایی که اسپرم گاو خارجی و ایرانی با هم متفاوت هستند صحبت می کنیم.

 

  • جمعیت اسپرم

اگر شرایط مختلف اسپرم مانند شیردهی یکسان باشد، نرخ باروری جمعیت منی گاوهای ایرانی بیشتر از گاوهای خارجی است.

 

  • قیمت اسپرم

به دلیل اطلاعات بالای منی گاو خارجی قیمت بیشتری نسبت به اسپرم گاو ایرانی دارد.

 

  • سلامت دام و انتقال بیماری

از نظر بهداشتی، اسپرم گاوهای ایرانی بهتر است زیرا اسپرم گاوهای خارجی می تواند ناقل بیماری های غیر بومی باشد.

 

  • اصلاح نژادی

در زیر تفاوت اصلاح نژادی اسپرم گاو خارجی و ایرانی را بیان می کنیم.

 

اطلاعات و کاتالوگ اسپرم گاو : کاتالوگ اسپرم گاوهای خارجی بسیار کامل تر و غنی تر از اسپرم گاوهای ایرانی است.

تولید شیر : به طور کلی تنها 20 درصد از میزان تولید شیر گاو وابسته به اصلاح نژاد است.

ضریب تبدیل : متاسفانه اعداد و ارقام دقیقی از اسپرم گاو ایرانی برای تلقیح مصنوعی گاو وجود ندارد.

تنوع بهتر : با خرید اسپرم گاو خارجی باعث کاهش خطرات ناشی از خویشاوندی گاوها خواهید شد.

روش جمع آوری مایع منی در همه کشورها یکسان است. تفاوت در نگهداری اسپرم گاو، البته هر چه فاصله محل تولید اسپرم تا محل مصرف کمتر باشد، اسپرم کمتر آسیب می بیند. در این صورت خرید اسپرم گاو (semen) ایرانی بهتر است.

 

بهترین اسپرم گاوی

 

نکات خرید اسپرم گاوی

  • انتخاب و خرید اسپرم زیر نظر کارشناس دامپروری باشد.
  • از اسپرم داخلی پروف شده و اسپرم تازه پروف نشده استفاده شود.

 

اسپرم گاو ایرانی

 

اسامی اسپرم دامیکاتالوگ اسپرم هااسامی اسپرم دامیکاتالوگ اسپرم ها
آرازکاتالوگ اسپرم گاو آرازاژدرکاتالوگ اسپرم گاو اژدر
هژیرکاتالوگ اسپرم گاو هژیرسفیرکاتالوگ اسپرم گاو سفیر
پرواسکاتالوگ اسپرم گاو پرواستایمی آرتکاتالوگ اسپرم گاو تایمی آرت
تیرانکاتالوگ اسپرم گاو تیراناندوکاتالوگ اسپرم گاو اندو
راشاکاتالوگ اسپرم گاو راشاگوشینکاتالوگ اسپرم گاو گوشین
تبریزکاتالوگ اسپرم گاو تبریزسپندکاتالوگ اسپرم گاو سپند
سلطانکاتالوگ اسپرم گاو سلطانکاسپینکاتالوگ اسپرم گاو کاسپین
فرخانکاتالوگ اسپرم دام فرخانشاهانکاتالوگ اسپرم گاو شاهان
رایکاکاتالوگ اسپرم گاو رایکاهیرادکاتالوگ اسپرم گاو هیراد
آرادکاتالوگ اسپرم گاو آرادکایسرکانکاتالوگ اسپرم بوفالو کایسر سان
شرمینکاتالوگ اسپرم بوفالو شرمین

 

برای مشاهده دیگر اسامی اسپرم گاو ها و همینطور دریافت کاتالوگ اسپرم گاوها می توانید به صفحه مواد ژنی،  لیست اسپرم گاوها مراجعه نمایید.

 

خرید اسپرم گاو

برای خرید اسپرم گاو ایرانی می توانید با مراجعه به سایت اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور و مشاهده کاتالوگ اسپرم ها محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

فواید اسپرم گاو

 

فواید اسپرم گاو

همینطور که قبل اشاره شد با استفاده از اسپرم گاو و تلقی مصونوعی دام باعث ببود کیفیت شیر و همینطور بهبود تولید گوشت گاو می شود. از دیگر خواص اسپرم گاو کاهش بیماری های رایج در دام است.

 

کلام آخر

در مقاله معرفی اسپرم گاوی شما را با انواع اسپرم گاو ایرانی و خارجی آشنا کردیم. برای آگاهی بیشتر در زمینه اسپرم دام می توانید با دریافت کاتالوگ اسپرم دامی در اتحادیه و مطالعه آن انتخاب بهتری هنگام خرید اسپرم گاوی داشته باشید.